امام رضا سلام الله علیه :
إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن یَکونَ فیها إمامٌ مِنّا؛
زمین از این که امامى از ما داشته باشد، خالى نمىماند.
کمال الدین : ص ۲۲۸ ح ۲۳؛ دانشنامه امام مهدی (عج): ج 1 ص 216
امام رضا سلام الله علیه :
إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن یَکونَ فیها إمامٌ مِنّا؛
زمین از این که امامى از ما داشته باشد، خالى نمىماند.
کمال الدین : ص ۲۲۸ ح ۲۳؛ دانشنامه امام مهدی (عج): ج 1 ص 216
«عادل الجبیر » در یادداشتی در صفحه توییتر خود نوشت:عربستان سعودی به دنبال برقراری بهترین رابطه با ایران است.
وی با تغییر محسوسی در لحن خود در قبال ایران همچنین نوشت: ایران از جمله کشورهای همسایه است که دارای تاریخ و پیشینه ای قوی است.
چندی پیش نیز الجبیر در گفتگو با روزنامه اتریشی استاندارد از علاقمندی کشورش برای بهبود مناسبات با ایران سخن گفته بود.
وزیر خارجه سعودی ایران را کشوری استراتژیک در منطقه قلمداد کرده بود.
کم آبی و تعریق ارتباط زیادی باهم دارند. برای پشگیری از کم آبی بدن، باید مطمئن شوید که به میزان کافی آب مینوشید. اما ممکن است در نتیجه نوشیدن آب فراوان، ببینید که بیشتر از حد معمول هم عرق میریزید. بهطور متوسط، ده درصد از آبی که بدن روزانه دفع میکند، بصورت عرق است. حتی اگر بهطور مرتب هم ورزش نکنید، بدن شما در زمانهای مختلف روز به تعریق ادامه میدهد تا از فوایدش بهرهمند شوید. عرق کردن، به پوستتان کمک میکند فعال بماند، خلل و فرج را تمیز میکند، کمک میکند دمای بدنتان پایین بماند و با دفع سموم از بدن از بیمارشدنتان پیشگیری مینماید. اما اگر مراقب نباشید، کم آبی میتواند با تعریق ارتباط داشته باشد.
کم آبی بدن چگونه بر تعریق اثر میگذارد
بدن شما باید مرتبا عرق کند تا سالم بمانید. و برای عرق کردن هم به آب نیاز دارد. عرق از حدودا ۹۵درصد آب تشکیل شده، بنابراین اگر به اندازه کافی آب دریافت نکنید این احتمال وجود دارد که با عوارض ناخوشایندی مواجه شوید. وقتی دمای بدنتان بالا میرود، یا ورزش میکنید، بدنتان نیاز به عرق کردن دارد تا مانع از دمای بیش از حدش شود. البته برای عرق کردن هم لازم است که آب کافی داشته باشید. اما اگر بدنتان کمبود آب داشته باشد، نمیتواند عرق کند و خطر گرمازدگی یا غش دراثر گرما وجود دارد. هر دو اینها میتوانند موجب شوند احساس ضعف کنید و از حال بروید. بنابراین حفظ آب مورد نیاز بدن، مستقیما روی تعریق اثر گذاشته و توانایی بدنتان برای خنک کردن خودش را تعیین میکند.
آب رسانی مناسب
برای جلوگیری از دردسر ناشی از ناتوانی بدن برای تولید عرق، مهم است که پیش از تمرین و همینطور حین و بعد از آن آب کافی به بدن برسانید. حدود دو تا سه ساعت پیش از تمرین، باید شروع به نوشیدن آب کنید تا برای ورزش کردن آماده شوید. این آب، بعدا برای تولید عرق هنگام تمرین مصرف شده و دمای درونی بدنتان را کاهش میدهد. زمانی که ورزش را شروع میکنید، باید هر ده تا ۱۵ دقیقه، حدود ۱۰ میلی گرم آب خنک بنوشید. این کار به شما کمک میکند به تولید عرق در طول ورزش ادامه دهید. و بعد از ورزش هم باید به نوشیدن آب ادامه دهید تا بدنتان بتواند بعد از تبدیل حجم زیادی از آب بدن به عرق، دوباره به خودش آب رسانی کند.
عمل تعریق، ارتباط بسیار تنگاتنگی با میزان آب بدن دارد. شما باید هرآبی را که با تعریق از دست دادهاید جایگزین کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال زیادی وجود دارد که دمای بدنتان به اندازه خطرناکی بالا برود. در نتیجه، بدنتان را در ریسک فروپاشی یا اختلال در عملکرد طبیعیاش قرار میدهید. به اندازه کافی آب بنوشید تا مطمئن شوید میتوانید به اندازه نیاز روزانهتان عرق کنید. و اگر فهمیدید آب کافی نوشیدهاید اما همچنان با مشکلاتی روبرو هستید، با پزشک مشورت کنید تا احتمال داشتن یک مشکل جدیتر را بررسی کند.
آیا حدیث «هر کس مژده ربیع الاول را به من بدهد من مژده بهشت را به او میدهم» صحیح است؟
با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول شاهد رواج یک باور غلط هستیم که بیشتر در شرایط کنونی از طریق پیامک، ایمیل یا شبکههای نظیر وایبر، واتساپ، تلگرام و … منتشر میشود، با این مضمون که پیامبر(ص) فرموده است: «هر کس خروج از ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»! به همین خاطر برخی افراد در اولین شب ماه ربیعالاول بر درب مساجد حاضر شده تا به نوعی پایان ماه صفر را اعلام کنند!
این باور غلط که به صورت بشارت بهشت از قول پیامبر(ص) در راستای خوشنودی ایشان از پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول صورت میگیرد، متأسفانه باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود.
اما اصل واقعه و حدیث چیست؟ این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم(ص) ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است.
این حدیث در باب «معنى قول النبی ص من بشرنی بخروج آذار فله الجنه» از کتاب معانی الاخبار (النص / ۲۰۴) و همچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق (ج ۱ / ص ۱۷۵) و در روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج ۱۳ / ص ۳) و با سلسله سند زیر بیان شده است:
«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّیْبَانِیُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ وَ الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُؤَدِّبُ وَ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الوَرَّاقُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا بَکْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِیبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِیمُ بْنُ بُهْلُولٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَبْدِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ»
سلسله سند این روایت به صحابی بزرگوار عبدالله بن عباس منتهی میشود که وی اصل واقعه را اینگونه توصیف میکند:
«عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ، فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَهَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ، فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّهَ، فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ: إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَهٌ یَسْتَبِقُونَ. فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّهُ، فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُوذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّهِ؟ فَقَالَ أَبُوذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ.
فَقَالَ(ص): قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَاذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّهِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُون»
از ابن عباس نقل شده که گفت: روزی پیامبر(ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است!
برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود، پیامبر(ص) متوجه شده و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است.
آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر نیز همراهشان بود، پیامبر(ص) به آنها فرمود: ما در کدام یک از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است.
پیامبر(ص) فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم، ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطه تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است.
این در حالی است که در میان کتب حدیث، تنها روایتی که اشاره به پایان یافتن ماه صفر و آغاز ربیع داشته باشد، همین روایت است، به نظر میرسد، در برخورد با روایتی که در فضای مجازی و اجتماعی مطرح میشود و به گونهای منطبق بر عقل و منطق نیست، باید با دیده تأمل نگریسته شود و از کارشناسان خبره از میزان صحت حدیث مطمئن شد.
رسول خدا صلى الله علیه و آله :
ما مِن غَنِیٍّ ولا فَقیرٍ إلاّ وَدَّ یَومَ القِیامَةِ أنَّهُ اُوتِیَ مِنَ الدُّنیا قوتا؛
در روز قیامت، هرکس از دارا و نادار، آرزو مى کند که اى کاش از دنیا به اندازه بخور و نمیر به او داده مى شد.
سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۸۷؛ دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث ج 1، ص 248
تو می روی سفر اما روایتش با ما
روایتِ پر ِ سوز ، پر ز غربتش با ما
پیاده رفتن ِ تا کربلا برای شما
و صورتی پر ِ اشک ، آه و حسرتش با ما
شلوغی ِ حرم ِ اربعین برای شما
دل و سه کنج اتاق ، اوج خلوتش با ما
ضریح در بغل و بوسه ها برای شما
زهی نبود ِسعادت ، ملامتش با ما
نماز ِعشق ، بالای سر ، برای شما
و سجده های ِ مکرر به تربتش با ما
...
خوش آن دمی که ببینم که گویدم ارباب:
دلی شکسته است اینجا ، حاجتش با ما
امام رضا سلام الله علیه :
مَن تَذَکَّرَ مُصابَنا فَبَکى وأبکى، لَم تَبکِ عَینُهُ یَومَ تَبکِی العُیونُ؛
هر کس مصیبتهاى ما را یاد کند و بگرید و بگِریانَد، چشم او در روز گریان بودن چشمها، گریان نمىشود.
عیون أخبار الرضا علیه السلام : ج ۱ ص ۲۹۴؛ دانشنامه امام حسین علیه السلام: ج14، ص36