این محدوده زمانی نشانه هایی دارد که در علائم آخرالزمان خوانده میشود.علاوه بر این اصطلاح رایج در فرهنگ مسلمان اصطلاح مشابه دیگری به نام ( اشرط الساعة ) وجود دارد-این اصطلاح که بیشتر نزد اهل سنت رایج است به نشانه هایی وقوع قیامت اختصاص دارد ولی روایات ذکر شده ذیل این عنوان نشان میدهد که بسیاری از نشانه های آن همچون نشانه هایی آخرالزمان است.

و میتوان بسیاری از نشانه های آخرالزمان را نیز نشانه هایی قیامت دانست بخشی از مشخصه های آخرالزمان عبارت است از :

1.       گریز از دین

پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) درباره ویژگی های انسان های این دوران می فرماید : ( یأتی علی الناس الزمان...دینهم دراهمهم و همهم بطونهم و قبلتهم نساوهم یرکعون للرغیف و یسجدون للدرهم حیاری سکاری لا مسلمین و لانصاری )

زمانی بر مردم خواهد آمد که درهم های آنان دینشان خواهد بود و همت ایشان شکم شان و قبله آنها زنان نشان برای طلا و نقره رکوع وسجود به جای آورند آنان همواره در حیرت و مستی خواهند بود.نه بر مذهب مسلمانی اند و نه بر مسلک نصرانی

2.       دنیا پرستی

رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) می فرماید : ( سیأتی علی امتی زمان تخبث فیه سرائرهم و تحسن فیه علا نیتهم طمعا فی الدنیا و لایریدون به ما عندالله ربهم یکون دینهم ریاء لایخالطهم خوف یعمهم الله منه بعقاب قید عونه دعا الغریق فلایستجیب لهم )

زمانی بر امت من می آید که در آن زمان درون های مردم،مردم پلید میشود ولی ظواهراشان به طمع مال دنیا آراسته می گردد به عذابی فراگیر دچار سازد آنها چون غریق خداوند را می خوانند ولی او دعایشان را مستجاب نمی کند.

3.       آزمایش بزرگ

یکی دیگر از ویژگی ها سر این دوران امتحانی است که نشان ها در آن پشت سر می گذارند با این آزمون ها مردم به دو گروه تقسیم می شوند موفق ها و ناموفق ها.

در این باره پیامبر گرامی ( صلی الله علیه وآله ) به حضرت علی ( علیه السلام ) می فرماید : ( یا علی اعجب الناس ایمانا و اعظمهم یقینا قوم یکونون فی آخرالزمان لم یلحقوا النبی و حجب عنهم الحجة فامنوا بسواد علی بیاض ... )

ای علی بدان شگفت آورترین مرحم در ایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی هستند که در آخر الزمان با آنکه پیامبر خود را ندیدند و از امام خود محجوب اند به نوشته که خطی سیاه بر صفحه ای سپید است ایمان می آورند.

پی نوشت ها

ر.ک : متقی هندی کنزالعمال- ج9-25335 ابن جریر طبری جامع البیان ج 25-ص69